Monday 11 March 2013

Saat Cinta Memanggil




Ada ketika hatiku merintih pedih..
beratnya ujian yang harus aku lalui..
kenapa mesti aku yang harus melalui lorong-lorong ini..
disaat yang lain hidup bergembira di sana sini..
gelap, pekat, seakan sukar bernafas..
hati meronta sedih..seakan satu dunia mahu ku lemparkan kesakitan ini..
sepahit apakah ujian  tidak mampu aku jelaskan dengan kata-kata..

di sebalik tirai muhasabah.. aku mula tersedar...
DIA memanggilku...DIA menegurku..
DIA memanggilku untuk terus dekat denganNya...
DIA menegurku atas kealpaan hatiku dari mengingatiNya..
Walaupun lima kali sehari aku berjumpaNya..
Namun, ianya dengan hati yang kosong..lalai alpa dan leka...

Ya Allah..aku takut..
Aku takut ketika aku di uji dengan kelalaian dari mengingatiMU...
Menghadirkan diri dalam sembahyang tanpa hati..
Alangkah hinanya diriku ya Allah...

Tidak dapat aku gambarkan kehidupanku tanpaMu disisiku..
Aku tahu..Engkau sifatNya tidak Zalim..
tetapi kamilah yang telah menzalimi diri kami sendiri...
ighfirli zunubi ya Allah...ighfirli zunubi ya Allah...

Ya Allah..

Kurnialah kami lisan yang lembut basah mengingati dan menyebut namaMu, Hati yang penuh segar mensyukuri nikmatMu, serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada perintahMu. Ya Allah kurniakan kami iman yang sempurna, hati yang khusyuk, ilmu yang berguna, keyakinan yang benar-benar  mantap, cara hidup yang jitu dan unggul, selamatkan kami dari dari segala malapetaka.

AMIN YA ALLAH.

Rintihan 16 mei 2012

No comments:

Post a Comment